26 stycznia 2014

Chleb pszenno-żytni na zakwasie, z płatkami owsianymi

Chleb pszenno-żytni na zakwasie, z płatkami owsianymi
Wykorzystałam podstawowy przepis na chleb na zakwasie, jednak zmieniłam trochę proporcje, ponieważ miałam akurat końcówki trzech rodzajów mąki. 
Chleb wyszedł sprężysty i lekko wilgotny, a skórka chrupiąca. 
Przepis np. na dużą prostokątną formę (28x23 cm).
  • 360 g mąki pszennej razowej (typ 1850)
  • 455 g mąki żytniej (typ 720)
  • 310 g mąki pszennej chlebowej (typ 720)
  • 3/4 szklanki płatków owsianych (u mnie z Chlebnazdrowie.pl)
  • 3/4 szklanki dowolnej mieszanki ziaren (u mnie dynia, słonecznik i siemię lniane) 
  • 3/4 szklanki otrąb 
  • 3 i 3/4 łyżeczki soli
  • 1 i 1/2 łyżeczki cukru
  •  
  • 5 łyżek zakwasu 
  • 1 litr i 125 ml letniej wody
  1. Zakwas wyjąć z lodówki. Po godzinie dodać 100g mąki i 100ml letniej wody, zamieszać i odstawić na 4 godziny. 
  2. Do miski wrzucić wszystkie suche składniki i wymieszać. Dolać letnią wodę oraz 5 łyżek zakwasu (pozostałą cześć zakwasu schować do lodówki, w niezbyt szczelnie zamkniętym słoiku).
  3. Wszystkie składniki wymieszać i przełożyć do keksówek lub kwadratowej formy (formy mogą być silikonowe lub metalowe - posmarowane tłuszczem i podsypane otrębami).
  4. Zwilżyć wierzch ciasta mokrą ręką i posypać ziarnami. Zostawić na 10-12 godzin przykryte ściereczką. 
  5. Przed pieczeniem ponownie zwilżyć wierzch ciasta mokrą ręką. Piec na dolnej półce piekarnika rozgrzanego do 200 'C przez 70-80 minut (jeśli wierzch zacznie się zarumieniać, przykryć folią aluminiową).

3 komentarze:

  1. nie ma to jak taki pyszny, zdrowy, domowy chlebuś:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie pierwszy raz kupiłam mąkę pszenną pełnoziarnistą. Jestem ciekawa jaka będzie po upieczeniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio właśnie piekę chleby z mieszanek mąk i za każdym razem chleb trochę inaczej smakuje ;). Polecam Ci też zakup mąki graham, osobiście bardzo lubię wypieki z jej udziałem.

      Usuń

** Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

** Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu, zachęcam do zostawienia komentarza. Jeśli masz zdjęcie, chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG (wyślij e-mail lub wiadomość na FB czy IG).