9 stycznia 2017

Bezglutenowy chleb z komosy ryżowej

Chleb z komosy ryżowej i chia (bez mąki)
Pieczywo piekę sama od dawna. Piekłam już chlebki z samych ziaren, czy też z namoczonych ziaren gryki (bez ich rozdrabniania).
Ponad rok temu spotkałam się z chlebkiem z namoczonych i zmiksowanych ziaren komosy (u HealthyChef). Przepis zapisałam, ale zupełnie i nim zapomniałam ;). 
Ostatnio, przeglądając internet natrafiłam na niego ponownie i - jako wielbicielka komosy ryżowej - musiałam go upiec. 
Ten zdrowy chleb bez mąki i drożdży, jest idealny dla osób z nietolerancją na gluten.
Wychodzi wilgotny w środku, a chrupiący z zewnątrz. Na pewno jeszcze kiedyś go upiekę, ale póki co, mój codzienny ulubieniec, to nadal chleb owsiany ;).


  • 300 g komosy ryżowej (quinoa)
  • 60 g nasion chia
  • 1 szklanka wody (250 ml), (pół do namoczenia cha, pół do zmiksowania komosy)
  • 4 łyżki oleju
  • 1/2 cytryny
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • wierzch: po 2 łyżki pestek dyni i słonecznika
  1. Komosę ryżową zalej dużą ilością wody wraz z kilkoma kroplami soku z cytryny. Wymieszaj i trzymaj w lodówce przez całą noc.
  2. Nasiona chia wsyp do miski, wlej połowę szklanki szklanki wody, wymieszaj i również odstaw do lodówki.
  3. Następnego dnia, odcedź ziarna komosy i przełóż do blendera lub malaksera.
  4. Dodaj drugą połowę szklanki wody, chia, sok z cytryny, olej, sodę i sól.
  5. Miksuj przez kilka minut, aż składniki się połączą.
  6. Przełóż ciasto do silikonowej keksówki (lub wyłożonej papierem do pieczenia). Wierzch możesz posypać pestkami dyni i słonecznika.
  7. Włóż do piekarnika nagrzanego do 160'C i piecz przez ok. 90 minut (do suchego patyczka). 
  8. Wystudź ciasto przez pół godziny w foremce, a następnie wyjmij.
  9. Najlepiej kroić po kilku godzinach od wypieku (dosyć grube kromki, aby się nie rozpadł).

9 komentarzy:

  1. Cudowne rozwiązanie dla osób na diecie bezglutenowych. Przede wszystkim chleb jest pełny wartości odżywczych, co jest istotne dla osób zmagających się na co dzień z celiakią i niedoborami żywieniowymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Bezglutenowcy powinni być zachwyceni. Ale zachęcam do wypieku wszystkich :)

      Usuń
  2. Edyta - zdrowiewmisie.pl10 stycznia 2017 19:33

    Super chlebek, na pewno jest sycący. Muszę wypróbować! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. piekłam go w automacie z panasnonica, jednak troszkę zmodyfikowałam przepis po swojemu. Nie mniej jednak przepis jest genialny. I chyba co najważniejsze- banalnie prosty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, przepis banalny. Chlebek zawsze wychodzi.

      Usuń
  4. Kusząco wygląda, upiekę go dla swojej rodzinki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy te skdniki trzeba miksowac czy tylko wyrobic ? Dzieki za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak napisałam w opisie, trzeba zmiksować w blenderze.

      Usuń

* Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).
* Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu - bardzo proszę, pozostaw kilka słów pod przepisem (nie bądź anonimowy - proszę wybierz opcję "Nazwa" i wpisz swoje Imię lub Nick :))

* Będzie mi bardzo miło, jeśli prześlesz zdjęcie (e-mail lub wiadomość na FB) - chętnie zamieszczę je w galerii na FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks