8 kwietnia 2018

Koniec z cukrzycą i otyłością! Książka kucharska M. Hyman

"Koniec z cukrzycą i otyłością! Książka kucharska" recenzja książki - M. Hyman
Jakiś czas temu trafiła w moje ręce książka "Koniec z cukrzycą i otyłością! Książka kucharska" Marka Hymana. Tytuł wskazuje na książkę dla cukrzyków, ale osoby z insulinoopornością (jak i zdrowe) mogą skorzystać z informacji zawartych w książce.

Jak zapewnia autor: "Przepisy zawarte w książce, pokażą Wam najbardziej skuteczny sposób pozbycia się otyłości brzusznej, przywrócą energię i zrewolucjonizują zdrowie bez konieczności rezygnowania ze smacznych posiłków. Cukrzycę można cofnąć. Otyłości można się pozbyć."

"Czy masz nadwagę?
Czy lekarz powiedział Ci, że Twoje stężenie cukru na czczo jest trochę za wysokie?
Czy masz niepohamowany apetyt na słodycze i węglowodany wysoko przetworzone?
Czy masz wysokie ciśnienie tętnicze?
Czy w Twojej rodzinie ktoś cierpiał na cukrzycę, choroby serca lub otyłość?
Jeśli Twoja odpowiedź na którekolwiek z powyższych pytań jest twierdząca, to znaczy, że ta książka jest Ci potrzebna."

Autor obiecuje: "Dzięki zawartym w książce przepisom, których wykonanie jest nieskomplikowane, schudniesz i unormujesz poziom glukozy we krwi. 
Przepisy na 6 tygodni, pozwolą Ci się przestawić na nowy, zdrowy styl życia! Możesz też wykorzystać przepisy nawet, jeśli jesteś zdrowy, dzięki nim możesz schudnąć i utrzymać dobry nastrój bez głodówki."

Spis treści:

Książka podzielona została na dwie części.

I - wstęp - zawierający podstawy żywienia osób z cukrzycą lub stanem przedcukrzycowym

Wstęp to skrót najważniejszych rzeczy poruszonych w innej książce autora ("Koniec z cukrzycą i otyłością!"). 
Mark Hyman przedstawia przerażające dane: co drugi Amerykanin cierpi na cukrzyco-otyłość (dotyka to również osoby szczupłe), co czwarty pacjent to nastolatek lub senior, a 90% osób na nią cierpiących nie zostało zdiagnozowanych.
Kontrolowanie poziomu poziomu insuliny oraz glukozy we krwi jest kluczową kwestią dla zachowania prawidłowej wagi oraz uniknięcia większości chorób związanych ze starzeniem się, włączając choroby serca, wylewy, demencję, raka.




Znajdziemy we wstępie również rozszerzony test, którego rozwiązanie pomoże wybrać nam wersję programu (podstawowy lub zaawansowany).  

Autor zamieszcza informację o ładunku i indeksie glikemicznym, podaje jakie produkty powinny znaleźć się w naszych kuchniach oraz jak przygotowywać niektóre z nich.

W książce znajduje się dokładny opis planów oraz różnic między nimi.

Plan podstawowy jest przeznaczony dla osób, które cierpią na umiarkowaną cukrzyco-otyłość lub cierpią na stan przedcukrzycowy (a jak wiadomo, stanem takim jest insulinooporność).

Plan zezwala na małe ilości bezglutenowego pełnego ziarna zbóż (brązowy i czarny ryż, komosa ryżowa, kasza gryczana), warzywa skrobiowe (słodkie ziemniaki, dynia) oraz większy wybór owoców. Podstawowym założeniem planu powinno być jednak pełnowartościowe białko, tłuszcze oraz warzywa o niskiej zawartości skrobi.
Jest to plan, który może być stosowany przez całe życie, przez większość osób (z okazjonalnymi  odstępstwami). Można też dla urozmaicenia, stosować przepisy z planu zaawansowanego.

Jeśli po zakończeniu planu podstawowego nie odniesie się widocznych rezultatów (utraty wagi lub kontroli poziomu glukozy we krwi), wówczas można przejść do planu zaawansowanego.


Plan zaawansowany jest przeznaczony dla osób, które cierpią na bardziej zaawansowaną cukrzyco-otyłość oraz dla każdego z w pełni rozwiniętą cukrzycą typu 2.

Ten sześciotygodniowy plan wyrówna skoki poziomu glukozy i insuliny we krwi oraz rozpocznie proces przetransformowania organizmu. 
Jeśli były problemy ze zrzuceniem nadmiaru kilogramów lub niepohamowanym atakiem apetytu na węglowodany lub słodycze - autor zapewnia, że plan zaawansowany szybko się z tym upora (komórki zaczną lepiej pracować, a organizm zacznie produkować mniej insuliny).
Plan zaawansowany składa się głównie z białka (mięso, jaja, ryby) pochodzącego z dobrych źródeł oraz pokarmów roślinnych (orzechów oraz nasion).
Rozpoczyna się od tych samych podstaw, co plan podstawowy. Dodatkowo jednak eliminuje wszystkie ziarna zbóż i warzywa skrobiowe (ziemniaki, bataty i dynie) oraz ogranicza mocno spożywanie owoców i fasoli.

Te ograniczenia i zmiany redukują ładunek glikemiczny, podnoszący poziomy glukozy we krwi, pozwalając organizmowi wyleczyć się z cukrzycy.
Autor zapewnia, że zastosowanie planu zaawansowanego może cofnąć cukrzyco-otyłość i wyregulować metabolizm (wielu jego pacjentów diabetyków odstawiło leki na cukrzycę).

 

II - przepisy

Część druga to książka kucharska. Zawiera ponad 175 inspirujących przepisów, które są ciekawe i zróżnicowane. Zawarte tu są w większości przepisy nadesłane do Marka Hymana przez czytelników.
Trudno wymieniać przykładowe przepisy, jest ich tak wiele... Dużo przepisów na sałatki (z fasolą, białkiem zwierzęcym), dużo na dania obiadowe z łososiem, kurczakiem, zupy.
Znalazło się kilka przepisów z wodorostami, karczochami czy kaparami. Pojawiły się też krewetki i kraby (można zamienić na łososia albo kurczaka), ale w większości przepisy zawierają dostępne w Polsce produkty. 
Niestety w książce nie ma żadnego zdjęcia potrawy.






Podoba mi się pomysł, aby przepisy planu podstawowego (a w następnym rozdziale planu zaawansowanego) zostały podzielone na: śniadania, zupy, sałatki, dania główne, przekąski i dodatki. Ułatwia to zdecydowanie szukanie inspiracji na dany posiłek.

W jednym z końcowych rozdziałów wprowadzone zostają do diety (wykluczone wcześniej), produkty mleczne oraz gluten. Przepisy są podzielone na: śniadania, sałatki, dania główne, przekąski i dodatki do dań głównych.

Osobnym rozdziałem są desery, w którym autor zamieszcza niewiele przepisów, ponieważ jest przeciwny używania cukru pod jakąkolwiek postacią. Jednak zaznacza, że w czasie wyjątkowych okazji, możemy sobie pozwolić na delektowanie się dozwolonymi dla cukrzyków słodyczami. Znajdziemy tam m.in. takie przepisy jak: mus czekoladowy, pudding z gorzkiej czekolady, lody na patyku, babeczki czekoladowe z masłem orzechowym, ciasto czekoladowe orzechowe z daktylami, ...

Duży plus za szczegółowy indeks na końcu książki - zawiera wszystkie przepisy uporządkowane alfabetycznie - nie będziemy mieć więc problemu ze znalezieniem danego przepisu.



Ogólnie, książka jak najbardziej warta uwagi. Zawiera mnóstwo pomysłów na dania przyjazne cukrzykom, osobom z insulinoopornością (i nie tylko).
Zapewnienie autora o możliwości cofnięcia cukrzycy jest bardzo zachęcające do przeprowadzenia planu. Jeśli ktoś z Was zastosuje plan zaawansowany (bądź podstawowy), proszę o podzielenie się opinią, czy działa.


Autor: Mark Hyman
Oprawa: miękka
Stron: 352
Cena: 45,00 zł



Dziękuję za przekazanie książki do recenzji Wydawnictwo Nowa Proza.
 


Bądź na bieżąco, dołącz do obserwujących: Photobucket Photobucket Photobucket

2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawa książka,muszę kupić ,bardzo mi się przyda,dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki, mam cukrzycę na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń

* Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).
* Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu - bardzo proszę, pozostaw kilka słów pod przepisem.
* Będzie mi bardzo miło, jeśli prześlesz zdjęcie (e-mail lub wiadomość na FB czy IG) - chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG.