16 grudnia 2013

"Zdrowa kuchnia dla dzieci" A.Kłosińska i "Zdrowe dzieciaki" J.Fuhrman - recenzja książek

"Zdrowa kuchnia dla dzieci" Anny Kłosińskiej to niezbyt obszerna książeczka, ale za to pełna wartościowych treści. Przeczytanie jej pomoże rodzicom zrozumieć jakie potrawy są najlepsze dla ich dzieci, a które im szkodzą. Zawiera kilkadziesiąt przepisów na zdrowe potrawy dla dzieci.

Odżywianie już od najwcześniejszych lat dziecka jest bardzo ważne. Sposób w jaki żywimy dzieci kształtuje ich nawyki żywieniowe w przyszłości. Błędy popełnione w tym okresie skutkują w późniejszym wieku różnymi chorobami (np. cukrzyca, otyłość, miażdżyca)
Autorka radzi, aby wyeliminować z dziecięcej diety produkty przetworzone, bogate w kalorie i różnego rodzaju sztuczne dodatki i konserwanty. Nabiał i pieczywo również nie bardzo służą dzieciom, ponieważ bywają przyczyną alergii i nietolerancji pokarmowych. 


























W książce znajdziemy pomysły, gdzie szukać produktów bogatych w składniki niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci. Autorka odpowiada na ważne pytania, np.: Czy dzieci muszą jeść mięso i pić mleko? Czego unikać w diecie? Dlaczego jabłko jest lepsze od banana? 

Dużo miejsca w książce poświęcono na proste i zdrowe przepisy (ok. 100 przepisów), wiele z nich bardzo ciekawych
Przepisy podzielono na: 
- Przepisy śniadaniowe (posiłki na rozpoczęcie dnia, chleb i pasty do chleba, napoje mleczne) 
- Inne dania (zupy, dania z warzyw, desery). 
Książka nie zawiera zdjęć. Przydałby się też indeks z wszystkimi przepisami.

Spis treści:



Na stronie wydawnictwa można zapoznać się z 27 stronicowym fragmentem książki.

Anna Kłosińska prowadzi fundację Zdrowy Uczeń, w ramach której realizuje programy edukacyjne dla uczniów, przedszkolaków, seniorów, a także warsztaty dla rodziców pragnących zdrowo odżywiać swe pociechy.

Autor: Anna Kłosińska
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Vocatio
Data wydania: 2012
Format: 145 x 205 mm
Oprawa: miękka
Liczba stron: 144
Cena: 24,90 zł




"W książce 'Zdrowe dzieciaki' Dr Fuhrman uczy, jak karmić maluchy, by były zdrowe i cieszyły się pełnią możliwości intelektualnych i fizycznych, oraz tłumaczy, w jaki sposób różne produkty żywnościowe wpływają na inteligencję dziecka i jego wyniki w szkole.
Autor wyjaśnia, że szalejąca obecnie epidemia zachorowań na nowotwory i inne choroby cywilizacyjne jest ściśle związana ze złymi nawykami żywieniowymi, do których byliśmy przyzwyczajani od najmłodszych lat. Tymczasem właściwe odżywianie w dzieciństwie skutecznie wpływa na witalną zdolność naszych organizmów do naturalnego pokonywania komórek rakowych i odbudowy prawidłowych funkcji narządów wewnętrznych." 

"Autor pomaga rodzicom zrozumieć, jak poprzez zmianę nawyków żywieniowych mogą pomóc swym dzieciom odzyskać zdrowie, a potem utrzymać je w znakomitej kondycji. Jego unikalny program wysokoodżywczej lecz niskokalorycznej diety powoduje zwiększenie odporności zdrowotnej dziecka, eliminując tak częste u dzieci dolegliwości typu astma, choroby uszu czy uczulenia."
W książce zamieszczono wile wykresów i tabel, które obrazują poruszaną problematykę.




W oparciu o zalecenia dr. Fuhrmana tysiące dzieci w wielu krajach zostały wyciągnięte z problemów cukrzycowych, chorób autoimmunologicznych, nowotworów i uchronione przed rozwijającymi się po cichu chorobami wieńcowymi. Wszystko, co dr Fuhrman podaje w swej książce, jest udokumentowane dowodami naukowymi.
Wnioski są oczywiste: dobre nawyki u dzieci od najmłodszych lat, zapobiegają chorobom oraz skutkują lepszym zdrowiem w późniejszym wieku.

Książka jest uzupełniona jadłospisami na cały tydzień i ponad pięćdziesięcioma przepisami na smakowite potrawy.
 Na końcu zawarto indeks zagadnień oraz spis treści:

Na stronie wydawnictwa można zapoznać się z 49 stronicowym fragmentem książki.

Autor: dr Joel Fuhrman
Wydanie: I, 2013 r.
Wydawnictwo: Varsovia
Format: 152 x 228 mm
Oprawa: miękka
Liczba stron: 272
Cena: 32,99 zł


Książki do recenzji przekazała Oficyna Wydawnicza Vocatio



  


3 komentarze:

  1. Im więcej czytam o żywieniu dzieci tym bardziej durnieję. Wszyscy zdają się być zgodni co do jednego: eliminacji słodyczy. A reszta: dużo mleka i jego przetworów a) zapobiegnie osteoporozie, b) to gwarantowana osteoporoza w późniejszym wieku. Dzieci powinny jeść mięso/najlepsza dla małych dzieci jest dieta wegańska... I każdy ma na poparcie swojej tezy jakieś wyniki badań. Więc sama nie wiem czy sięgać po kolejną książkę z tej półki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy rodzic żywi swoje dziecko według własnego uznania.
      Im więcej książek o zdrowiu się czyta, tym szersze pojęcie na temat żywności i wpływu na zdrowie dzieci (i nasze). Fakt, czasem spotyka się sprzeczne informacje np. na temat mleka, ale przeczytałam kilkanaście książek o tematyce zdrowego odżywiania i w większości z nich zdanie na temat mleka jest podobne (aby ograniczyć jego spożywanie, a duże jego spożywanie jest sponsorowane przez producentów nabiału). Każdy zrobi jak uważa, zawsze można zmniejszyć spożycie mleka, przy jednoczesnym spożywaniu większej ilości produktów, które zawierają dużą ilość wapnia.

      Usuń
    2. Poszłam mniej więcej w tym kierunku czyli nie rezygnując z mleka (acz stawiając bardziej na fermentowane) przejrzałam strony wegańskie pod kątem źródeł białka. Są więc na śniadanie płatki amarantusowe (popping) z jogurtem. I jeszcze z bakaliami (figi też mają wapń) i orzechami (rotacyjnie, bo uczulają, ale wiele też jest dobrym źródłem wapnia). Nawet chętniej jedzą ten popping niż płatki owsiane ;-)

      Usuń

* Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).
* Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu - bardzo proszę, pozostaw kilka słów pod przepisem (nie bądź anonimowy - proszę wybierz opcję "Nazwa" i wpisz swoje Imię lub Nick :))

* Będzie mi bardzo miło, jeśli prześlesz zdjęcie (e-mail lub wiadomość na FB) - chętnie zamieszczę je w galerii na FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks