9 października 2013

Pyszny chleb graham z automatu lub piekarnika (odmierzany szklanką)

Pyszny chleb graham z ziarnami
Smaczny chleb z dodatkiem mąki graham - jeden z moich ulubionych. 
Wychodzi lekko wilgotny, jest świeży nawet po 3 dniach
Piekłam go w maszynie do chleba, na suszonych drożdżach (wyrósł na 8 cm).  Można go też oczywiście upiec w piekarniku.
Na zdjęciu pokrojony jeszcze ciepły;). Przepis z tej strony, z moimi zmianami.

Ważne - odmierzamy składniki tym samym kubkiem/szklanką (u mnie 300ml, ale może być też tradycyjna 250ml). 


Przepis na pyszny chleb graham: 

  • 2 szklanki mąki graham (typ 1850)
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 2 szklanki letniej wody (ja dałam 2 i 1/4, bo lubię mocno wilgotne chleby, w stylu razowca)
  • 1 opakowanie suszonych drożdży (7 g), /lub   40g  20-25g świeżych
  • 12 g soli (1 czubata łyżeczka)
  • 1 płaska łyżeczka cukru
  • 4 łyżki dowolnych dodatków według upodobań (np. siemienia lnianego, czarnuszki, suszonej cebulki, pestek słonecznika, dyni)
  • 2 łyżki otrąb

Maszyna do chleba:  
Wrzucić wszystkie składniki do maszyny, wymieszać drewnianą łyżką i nastawić program na chleb razowy. 

Piekarnik:  
  1. Do miski wrzucić wszystkie składniki i dobrze wymieszać łyżką. 
  2. Przykryć ściereczką, zostawić w ciepłym miejscu na 1,5 godz do wyrośnięcia.
  3. Ciasto wymieszać i przełożyć do foremki, wysmarowanej oliwą.
  4. Odstawić na kilkanaście minut do wyrośnięcia.
  5. Piec 10 minut w w rozgrzanym do 210'C piekarniku a pozostałe 60-65 min. w 180'C.
  6. Po upieczeniu, wyjąć z formy i przykryć lnianą ściereczką.


31 komentarzy:

  1. cudowny chlebek, wyobrażam sobie zapach podczas pieczenia:)

    OdpowiedzUsuń
  2. sprobowalem. Byl problem z maka 1850 ale kupilem 1800. Wyszedl super.
    Nastepnym razem zmodyfikowalem - zamiast cukru - dalem raz miod, a drugi raz syrop buraczany (mniej slodki).- przez co kolor chleba zmnienil sie na brazowawy. Pieklam 15 minut 230°C i dalej 65 minut - 180°C.
    Pozdrawaiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz:). To jeden z moich ulubionych chlebków i wszystkim, którzy go próbowali, bardzo smakował. Faktycznie, trudno znaleźć mąkę graham 1850 (ostatnio kupiłam w Selgrosie, ale zamówiłam też w moim osiedlowym sklepie ;) ).

      Usuń
  3. Zrobiłam chleb zgodnie z przepisem i wyszedł rewelacyjny! Chrupiąca skórka i wilgotny w środku po prostu pyszny. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalia, dziękuję bardzo za komentarz i podzielenie się opinią o chlebie :). Cieszę się, że smakował. Pozdrawiam:).

      Usuń
  4. Pyszny chlebek, nawet po 3 dniach nie twardnieje. polecam przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasza rodzina też bardzo go lubi :). Dziękuję za podzielenie się opinią o chlebku :). Pozdrawiam.

      Usuń
  5. Niestety mi nie wyszedł :( bardzo mokry w środku :( jak rozmoczony, nie wiem dlaczego bo trzymałam się przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe dlaczego się nie udał? Robiłam go kilka razy, za każdym razem ok, komentarze osób, które piekły są również pozytywne. Odmierzałam tą samą szklanką mąkę i wodę. Chleb ma być wilgotny w środku (ja lubię jak przypomina typowego razowca, więc dolałam 1/4 szkl. wody więcej niż w oryginalnym przepisie).
      Jeśli wolisz bardziej puszyste chleby, dodaj mniej wody niż ostatnio dodałaś lub skorzystaj z przepisu na puszysty chleb graham http://nietracczasunagotowanie.blogspot.com/2013/11/puszysty-chleb-pszenny-graham-ze.html lub innego (etykieta pieczywo).

      Usuń
  6. Chleb mi wyszedł bardzo smaczny :)ale niestety strasznie się kruszy co może być przyczyną? o połowę mniej dodałam soli i cukru bo nie używam tych 2 składników.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąkę i wodę odmierzam tej samej wielkośći szklanką. Jeśli lubisz wilgotne razowce, to wody trzeba dodać 2i1/4, jak podałam w przepisie.

      Usuń
  7. A jak dodać świeże drożdże?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokruszyć, wymieszać z częścią wody, mąki i cukrem. Gdy lekko podrosną wlać do pozostałych składników i wymieszać. Odstawić do wyrośnięcia przed włożeniem do piekarnika (lub piec od razu w maszynie).

      Usuń
  8. Niestety chleb opadł. Uważam, że zdecydowanie za dużo drożdży. Bardzo czuć drożdżami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis nie jest mojego autorstwa, podałam za autorką 40 g drożdży świeżych. Natomiast spotkałam się z przelicznikami, że 7g drożdży suszonych to 25-30 g świeżych.
      Spróbuj następnym razem dać mniej drożdży, bo chlebek jest naprawdę smaczny.

      Usuń
    2. ja stosuję przelicznik 7g suchych = 14g świeżych drożdży. zawsze się sprawdza. muszę wypróbować przepis. zaczęłam piec od niedawna dziś piekłam pszenno-żytni z cebulką wyszedł rewelacyjny. teraz szukam dobrego przepisu na graham także przy najbliższej okazji wytestuję przepis :-)

      Usuń
    3. Dzięki za podpowiedź z przelicznikiem :).

      Usuń
  9. Dzisiaj piekłam pierwszy raz w nowym automacie i właśnie z Twojego przepisu. Zrobiłam z połowy porcji, bo bałam się, że nie wyjdzie, ale moje obawy były bezpodstawne. Nie chciałam dawać dużo dodatków, żeby nie obciążać chleba. Następnym razem zaryzykuję i dodam więcej. Chlebek poezja. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że chlebek wyszedł i zasmakował :).
      Zachęcam do kolejnych eksperymentów z pieczywem (na blogu jest wiele przepisów).

      Usuń
  10. DZiekuje za przepis, zmniejszylam ilosc maki i zrobilam z 3 w sumie szklanek i tez wyszedl , wyrosl ladnie i jest pyszny. Z maszyny wyszedl lepszy niz z piekarnka. Dziekuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz i cieszę się, że smakował. Ja zazwyczaj właśnie piekę w maszynie.

      Usuń
  11. Piekłam dwa razy za każdym razem wychodził obłędnie. Chrupiąca skórka wilgotny w środku, był idealny! Ja nie dodawałam już ani się imienia ani otrąb, tylko mąki wodę i tak dalej. To będzie chleb który będę piekła regularnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. A jest możliwość o ten przepis z podana gramaturą? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam go według przepisu podanego w szklankach i wyszedł. Wystarczy odmierzać wszystkie składniki tą samą szklanką. Proszę spróbować.
      Może jak będę piec go kolejny raz, to zapiszę gramaturę.

      Usuń
  13. Jaka ma być konstystencja ciasta ? Taka bardziej rzadka bo taka mi wychodzi. Nie wiem czy nie za bardzo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jest za rzadka, dosyp więcej mąki. Jak będzie za bardzo rzadka, chleb może być nie dopieczony w środku.

      Usuń
  14. Czy zamiast mąki graham można dodać żytnia typ 2000 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żytniej trzeba by dodać nieco mniej, możesz spróbować, ale z żytniej chleby są trudniejsze do wypieku. Zostałabym przy graham jednak.

      Usuń
  15. Witam. Pierwszy raz robię chlebek z automatu z pani przepisu i niestety ale składniki niedokładnie się połączyły. Góra ciasta jakby nie wymieszana musiałam pomagać łyżką a i tak koniec końców nie stała się jedna konsystencja tylko kluchy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, chleby razowe z automatu czasem się nie udają. Nie wiem czemu automat nie wymieszał dokładnie masy, nie miałam takiej sytuacji, ale jeśli były kluchy, zamiast jednolitej masy - to odrobina wody mogła pomóc. Większość osób, które piekły ten chleb nie miały zastrzeżeń. Trudno ocenić, co zawiniło. Zachęcam do wypróbowania innych (np. graham z ziarnami słonecznika https://nietracczasunagotowanie.blogspot.com/2013/11/puszysty-chleb-pszenny-graham-ze.html)

      Usuń

** Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

** Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu, zachęcam do zostawienia komentarza. Jeśli masz zdjęcie, chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG (wyślij e-mail lub wiadomość na FB czy IG).