11 czerwca 2015

Owsiany chleb bezglutenowy bez drożdży i mąki

Owsiany chleb bezglutenowy (bez mąki, mleka i jaj)
Chciałam upiec szybki chleb bezglutenowy, bez wyrabiania. W domu miałam zapas płatków owsianych, postanowiłam więc upiec chleb owsiany.  Jest on idealny dla osób z nietolerancjami pokarmowymi i alergiami czy drożdżycą organizmu.
Bardzo dobrze smakuje, gdy jest opieczony w tosterze, a najlepiej kroi się po kilku godzinach od wypieku. Wychodzi wilgotny, przypomina konsystencją razowca. 
Za pierwszym razem piekłam do z dodatkiem drożdży, ale prawie nie wyrósł, więc kolejny wypiek był bez drożdży oraz cukru i chleb wyszedł również ok.
Babkę płesznik można pominąć, jeśli ktoś nie ma (piekłam chlebek ponownie i bez tego dodatku też się udał).

Polecam Wam również mój ulubiony chleb bez mąki, z samych ziaren, a jeśli wolicie chleby na zakwasie - pyszny chleb pszenno-żytni, zaś dla osób dbających o linię - chleb fitness z otrąb owsianych K. Gacy.

Składniki na 2 małe keksówki:

  • 400 g zmielonych płatków owsianych górskich bezglutenowych
  • 230 g zmielonego siemienia lnianego (1 kubek poj. 320 ml)
  • 3 łyżki psyllium (babka płesznik)
  • 4 łyżki mieszanki dowolnych nasion (np. słonecznik, dynia, siemię lniane, czarnuszka)
  • 1 czubata łyżeczka soli
  • 4 łyżki oleju
  • ok. 650-655 ml mleka roślinnego lub wody (2 pełne kubki

  1. Wymieszaj wszystkie suche składniki.
  2. Następnie wlej mleko oraz olej i ponownie wymieszaj.
  3. Odstaw na pół godziny w ciepłe miejsce (jeśli nie mamy czasu, można na kilka minut, aby siemię zwiększyło objętość).
  4. Przełóż do małych keksówek silikonowych (lub tradycyjnych, wysmarowanych tłuszczem i wysypanych otrębami).
  5. Piecz około 40 minut w 190'C. 
  6. Następnie wyłącz piekarnik i zostaw chleb w lekko uchylonym piekarniku na pół godziny. 
  7. Po przestudzeniu można już jeść, ale najlepiej kroi się po kilku godzinach od wypieku. 
  8. Przechowuj w lodówce lub schowaj do zamrażalnika. 

Przepis autorski. Jeśli zainspiruje Cię, proszę podaj link do źródła na swoim blogu :). 

Dołącz do obserwujących ;)
Photobucket Photobucket Photobucket  

24 komentarze:

  1. Koniecznie muszę spróbować upiec ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też będę próbowała upiec.

    OdpowiedzUsuń
  3. czemu psylium a nie babka płesznik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To to samo (psyllium, potocznie zwane jest babką płesznik).

      Usuń
  4. A czy psylium można zastąpić czymś innym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można nawet pominąć (piekłam wersję bez niego i też chleb wyszedł ok.) lub dodać więcej siemienia lnianego.

      Usuń
  5. Upiekłam go dzisiaj, niestety nie mogłam zmielić siemienia lnianego i dałam go w całości... Trochę się rozpada, ale w smaku jest dobry :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siemię musi być zmielone - wówczas nie ma szans na rozpadanie się. I tak dobrze, że mimo dodania całych nasion da się go pokroić i zjeść ;).

      Usuń
  6. Super przepis! Właśnie upiekłam jest rewelacyjny ten chlebek !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cieszę się, że zasmakował Ci mój chlebek :). A może zdjęcie prześlesz? ;)

      Usuń
  7. Czy zamiast mielonych płatków owsianych może być mąka owsiana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być mąka, ale chlebek jest smaczniejszy ze zmielonych płatków (struktura przypomina razowca). Z mąki owsianej piekłam raz i chleb wychodzi bardziej zbity i wilgotny, dlatego polecam płatki.

      Usuń
  8. Możesz dac foto opakowania tych płatków owsianych bezglutenowych ????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam możliwości dodawania w komentarzach zdjęć. Wystarczy wpisać w google "mąka owsiana bezglutenowa" i przejrzeć grafiki opakowań z przekreślonym kłosem.

      Usuń
  9. A w czym mielisz płatki i siemię?

    OdpowiedzUsuń
  10. W tytule bez drożdży a w przepisie drożdże. Wszystkie składniki zmielone i zalane na dwa dni wodą, (bez drożdży) zaczynają pięknie pracować i po upieczeniu mamy chleb na .... zakwasie BEZ DROŻDŻY

    OdpowiedzUsuń
  11. Chlebek wyszedł mi z wierzchu chrupiący, a w środku klejący, mokry, jak zakalec. Co robię źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być za dużo wody (za rzadkie ciasto) albo za dużo ciasta w foremce (chleb był za wysoki i się nie dopiekł).
      Generalnie chleb wychodzi lekko wilgotny, jak razowiec, ale nie mokry.

      Usuń
  12. A czym mozna zastapic platki owsiane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz spróbować zastąpić płatkami orkiszowymi(jeśli nie unikasz glutenu).

      Usuń
    2. No własnie unikam glutenu, mleka, jaj, drozdzy i cukrów...

      Usuń
    3. To przepis idealny dla Ciebie ;) Użyj owsianych bezglutenowych (poszukaj w internecie lub w sklepie ze zdrową żywnością).

      Usuń
  13. Użyłam mleka sojowego niesłodzonego, zmieszałam pół na pół zmielone płatki z mąką owsianą oraz dodałam zwykłe drożdże i wyszedł przepyszny. Może następnym razem trochę mniej soli i chyba muszę potrzymać dłużej w piekarniku albo użyć mniej mleka, niemniej jednak jestem zachwycona i dziękuję bardzo! Wreszcie pieczywo, które mogę jeść bez wyrzutów sumienia :) czy wyjdą z tego przepisu fajne bułki? Albo może ma Pani przepis na jakieś bułeczki owsiane?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu - bardzo proszę, pozostaw kilka słów pod przepisem.
Będzie mi bardzo miło, jeśli prześlesz zdjęcie (e-mail lub wiadomość na FB) - chętnie zamieszczę je w galerii na FB.
Nie bądź anonimowy - proszę wybierz opcję "Nazwa" i wpisz swoje Imię lub Nick :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks