11 czerwca 2015

Chleb owsiany bezglutenowy bez drożdży i mąki

Chleb z płatków owsianych bezglutenowy bez mąki, drożdży, mleka i jaj
Chciałam upiec szybki chleb bezglutenowy, ale bez wyrabiania. W domu miałam zapas płatków owsianych, postanowiłam więc upiec chleb owsiany.  Jest on idealny dla osób z nietolerancjami pokarmowymi i alergiami czy drożdżycą organizmu.
Bardzo dobrze smakuje, gdy jest opieczony w tosterze, a najlepiej kroi się po kilku godzinach od wypieku. Wychodzi wilgotny, przypomina konsystencją razowca. 
Za pierwszym razem piekłam do z dodatkiem drożdży, ale nie wpłynęło to znacząco na jego wyrośnięcie, więc kolejny wypiek był bez drożdży oraz cukru i chleb wyszedł również ok.
Babkę płesznik można pominąć, jeśli ktoś nie ma (piekłam chlebek ponownie i bez tego dodatku też się udał).

Polecam Wam również mój ulubiony chleb bez mąki, z samych ziaren, a jeśli wolicie chleby na zakwasie - pyszny chleb pszenno-żytni i chleb żytni razowy 2000, a dla dbających o linię chleb fitness z samych otrąb owsianych

Pod etykietą "pieczywo" znajdziecie ponad 40 przepisów na różne bułki, chlebki z mikrofali, chleby na sodzie, z automatu, na drożdżach, na zakwasie itp...)

 

Przepis na chleb z płatków owsianych:

Składniki na 2 małe keksówki:

  • 400 g zmielonych płatków owsianych górskich (dla osób z nietolerancjami bezglutenowych)
  • 230 g zmielonego siemienia lnianego (1 kubek poj. 320 ml)
  • 3 łyżki psyllium (babka płesznik)
  • 4 łyżki mieszanki dowolnych nasion (np. słonecznik, dynia, siemię lniane, czarnuszka)
  • 1 czubata łyżeczka soli
  • 4 łyżki oleju
  • ok. 650-655 ml mleka roślinnego lub wody (2 pełne kubki

  1. Wymieszaj wszystkie suche składniki.
  2. Następnie wlej mleko oraz olej i ponownie wymieszaj.
  3. Odstaw na pół godziny w ciepłe miejsce (jeśli nie mamy czasu, można na kilka minut, aby siemię zwiększyło objętość).
  4. Przełóż do małych keksówek silikonowych (lub tradycyjnych, wysmarowanych tłuszczem i wysypanych otrębami).
  5. Piecz około 40 minut w 190'C. 
  6. Następnie wyłącz piekarnik i zostaw chleb w lekko uchylonym piekarniku na pół godziny. 
  7. Po przestudzeniu można już jeść, ale najlepiej kroi się po kilku godzinach od wypieku. 
  8. Przechowuj w lodówce lub schowaj do zamrażalnika. 

Przepis autorski. Jeśli zainspiruje Cię, proszę podaj link do źródła na swoim blogu :). 

Dołącz do obserwujących ;)
Photobucket Photobucket Photobucket  

35 komentarzy:

  1. Koniecznie muszę spróbować upiec ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też będę próbowała upiec.

    OdpowiedzUsuń
  3. czemu psylium a nie babka płesznik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To to samo (psyllium, potocznie zwane jest babką płesznik).

      Usuń
    2. Psyllium to nazwa lacinska, babka plesznik to nazwa polska

      Usuń
  4. A czy psylium można zastąpić czymś innym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można nawet pominąć (piekłam wersję bez niego i też chleb wyszedł ok.) lub dodać więcej siemienia lnianego.

      Usuń
  5. Upiekłam go dzisiaj, niestety nie mogłam zmielić siemienia lnianego i dałam go w całości... Trochę się rozpada, ale w smaku jest dobry :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siemię musi być zmielone - wówczas nie ma szans na rozpadanie się. I tak dobrze, że mimo dodania całych nasion da się go pokroić i zjeść ;).

      Usuń
  6. Super przepis! Właśnie upiekłam jest rewelacyjny ten chlebek !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cieszę się, że zasmakował Ci mój chlebek :). A może zdjęcie prześlesz? ;)

      Usuń
  7. Czy zamiast mielonych płatków owsianych może być mąka owsiana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być mąka, ale chlebek jest smaczniejszy ze zmielonych płatków (struktura przypomina razowca). Z mąki owsianej piekłam raz i chleb wychodzi bardziej zbity i wilgotny, dlatego polecam płatki.

      Usuń
  8. Możesz dac foto opakowania tych płatków owsianych bezglutenowych ????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam możliwości dodawania w komentarzach zdjęć. Wystarczy wpisać w google "mąka owsiana bezglutenowa" i przejrzeć grafiki opakowań z przekreślonym kłosem.

      Usuń
  9. A w czym mielisz płatki i siemię?

    OdpowiedzUsuń
  10. Chlebek wyszedł mi z wierzchu chrupiący, a w środku klejący, mokry, jak zakalec. Co robię źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być za dużo wody (za rzadkie ciasto) albo za dużo ciasta w foremce (chleb był za wysoki i się nie dopiekł).
      Generalnie chleb wychodzi lekko wilgotny, jak razowiec, ale nie mokry.

      Usuń
  11. A czym mozna zastapic platki owsiane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz spróbować zastąpić płatkami orkiszowymi(jeśli nie unikasz glutenu).

      Usuń
    2. No własnie unikam glutenu, mleka, jaj, drozdzy i cukrów...

      Usuń
    3. To przepis idealny dla Ciebie ;) Użyj owsianych bezglutenowych (poszukaj w internecie lub w sklepie ze zdrową żywnością).

      Usuń
  12. Użyłam mleka sojowego niesłodzonego, zmieszałam pół na pół zmielone płatki z mąką owsianą oraz dodałam zwykłe drożdże i wyszedł przepyszny. Może następnym razem trochę mniej soli i chyba muszę potrzymać dłużej w piekarniku albo użyć mniej mleka, niemniej jednak jestem zachwycona i dziękuję bardzo! Wreszcie pieczywo, które mogę jeść bez wyrzutów sumienia :) czy wyjdą z tego przepisu fajne bułki? Albo może ma Pani przepis na jakieś bułeczki owsiane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakował :). Chlebek wychodzi wilgotny. Bułki nie wyjdą, bo masa jest raczej rzadka. Można spróbować dać o wiele mniej płynu, i przy bardzo gęstym cieście, jest szansa, że by wyszły.

      Usuń
  13. Również mam pytanie, czy przepis jest na jedną keksówkę czy na dwie?

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto wyszło mi bardzo gęste a w komentarzach przeczytałam że powinno być dość rzadkie. Co zrobiłam żle? wszystko odważałam wg przepisu. Właśnie się piecze. Czy wyjdzie kluch?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julita, powinno być ok. Daj znać jak wyszedł.
      Jeśli zostawia się ciasto przed pieczeniem na dłużej, tak się robi. Gdy wymieszasz składniki i od razu pieczesz, masa jest bardziej rzadka, niż przy tradycyjnym chlebie.

      Usuń
  15. Chcialabym zrobic w formie buleczek. Czy wtedy zmieni sie czas pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czas pieczenia można skrócić (po 25-30 min. sprawdź jakie będą w środku).
      Konsystencja ciasta na bułki może być trochę za rzadka, dodaj więcej płatów. Nie ma dodatku drożdży, więc bułeczki raczej nie wyrosną (chyba, że trochę ich dodasz).

      Usuń
  16. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz answer back as I'm looking to design my own blog and would like too
    find out where u got this from. thanks

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you, this is motive called "simple"(from blogger platform). It is ready to use (you don't have to make the website yourself and don't have to be an software engineer to create a new post ;)).

      Usuń

** Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

** Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu, zachęcam do zostawienia komentarza. Jeśli masz zdjęcie, chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG (wyślij e-mail lub wiadomość na FB czy IG).