1 lutego 2014

Kotleciki z ciecierzycy (falafel)

Falafel "chodził za mną" od dawna. Wszystkie przepisy na falafel są podobne, skorzystałam z przepisu puszka.pl, minimalnie modyfikując składniki. 
Smażyłam na patelni, a kilka sztuk z ciekawości upiekłam w piekarniku (ok. 15 minut w 170'C) i zdecydowanie polecam te z patelni - są smaczniejsze :). Należy użyć surowej ciecierzycy, z gotowanej mogą się trochę rozpadać. 
Składniki na ok. 14-15 kotlecików:
  • 1 szklanka surowej ciecierzycy
  • 1 cebula
  • 1-2 ząbki czosnku
  • 3 łyżeczki posiekanej natki pietruszki (dodałam więcej)
  • 1 płaska łyżeczka soli
  • pieprz, odrobina chili i curry
  • 1 łyżeczka sody
  • 2-3 łyżki dowolnej mąki*
  • 1 łyżeczka kolendry i 1 łyżeczka kuminu
  • olej do smażenia

1. Ciecierzycę namoczyć w dużej ilości wody przez noc i odcedzić.
2. Cebulę i czosnek posiekać. Dodać pozostałe składniki i zmiksować (najlepiej mikserem z ostrzem "S"), masa nie musi być idealnie zmiksowana, ale powinna być gęsta. 
3. Następnie mokrymi dłońmi uformować kulki:
- wielkości orzecha włoskiego, następnie odrobinę je spłaszczyć i smażyć do zbrązowienia (ok. 5-7 minut), w głębokim i bardzo mocno rozgrzanym oleju lub
- większe niż orzech włoski, spłaszczyć je mocno i smażyć do zbrązowienia, na bardzo mocno rozgrzanym oleju (sięgającym do poziomu połowy kotletów), przez ok. 2-3 minuty z każdej strony.
4. Podawać ciepłe, z sosem i surówką, można też podawać w tortilli, z dodatkiem warzyw i sosu czosnkowego.

*Osoby uczulone na gluten - mąka bezglutenowa, np. jaglana lub kukurydziana



20 komentarzy:

  1. A ja zawsze się zastanawiałam, co to ten falafel

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię takie wege kotleciki ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam :) wyglądają bardzo apetycznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej! Mam takie pytanie - jeżeli zapomniałam namoczyć ciecerzycę dzień wcześniej, a dzisiaj chciałabym zrobić falafel to mogę użyć takiej z puszki, gotowanej na parze? Wiem, że do falafela nie należy używać gotowanej, bo kotleciki się rozpadną.. No ale ta z puszki nie jest taka bardzo miękka.. Hm.. mam dylemat.. :/

    Pozdrawiam serdecznie!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam wprawdzie z surowej, ale można spróbować z gotowanej czy z puszki, tylko kotleciki trzeba delikatnie łopatką przekręcać na drugą stronę i być może trzeba będzie dodać trochę więcej mąki. Spróbuj i daj znać jak wyszły :)

      Usuń
    2. OK! Podejmę się tego wyzwania! ]:>

      Usuń
    3. Zrobione! Wyszły świetnie! Chyba nie rozwalały się dlatego, że dodałam jajko ;) Później prześlę zdjęcie :)

      Usuń
    4. Super! Cieszę się smakowały i że podzieliłaś się z nami swoją opinią:) Czekam w takim razie na zdjęcie:)

      Usuń
  5. Witam Cię w akcji ciecierzycowej

    Pozdrawiam
    Laura

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie jadłem nigdy jeszcze takich - będę musiał żonie podpowiedzieć żeby zrobiła :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Z ciecierzycy ? kurcze nigdy nie robiłam, ciekawe czy jakbym podała mojemu mężowi to będzie zadowolony, może w przyszłym tygodniu spróbuje :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lidia, mój mąż bardzo lubi mięso, a te zjadł również ze smakiem. Polecam podać je z jakimś sosem i surówką.

      Usuń
  8. Zrobiłam i wyszło pycha. Ku zdziwieniu smakowało całej rodzinie, mięsożercom również.Smażyłam w dużym garnku w sporej ilości oleju. Potem wyłożyłam na ręcznik kuchenny. Po konsultacji okazało się, że bez mąki też wychodzą ( ja zrobiłam z żytnią). Na pewno będę powtarzać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! U mnie było podobnie. Mój mięsożerca był zachwycony smakiem i zażyczył sobie częściej takiego obiadu ;)

      Usuń
  9. a co jeśli nie mam sody ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Soda powinna być dodana, ale jeśli nie masz, ostatecznie możesz spróbować z proszkiem do pieczenia (choć nigdy tak nie próbowałam).

      Usuń
  10. Moczyłam ciecierzycę przez jakieś 15h,ale nie mogę jej zmiksować,bo jest zbyt twarda. Czy nie powinno się jej ugotować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, na pewno nie gotujemy ciecierzycy. Najszybciej zmiksować w mikserze - ostrzami "S".

      Usuń
    2. Próbowałam rozdrobnić ciecierzycę mikserem,blenderem - niestety na marne,ponieważ jest zbyt twarda. No nic,za kilka dni zrobię kolejne podejście. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  11. ja namoczoną ciecierzyce mielę w maszynce do mięsa i jest ok.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz:)
Nie bądź anonimowy: wpisując komentarz, proszę wybierz opcję "Nazwa" i wpisz swoje Imię lub Nick :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks