8 kwietnia 2016

Placuszki z ziaren (wegańskie, bezglutenowe) z mąką kasztanową

Wegańskie placuszki ze zmielonych ziaren i mąki kasztanowej
Moje dziecko bardzo lubi placuszki. Postanowiłam zrobić je z mieszanki ziaren, którą mam zawsze w lodówce.
W zależności od rodzaju użytych ziaren do mieszanki (oraz mąki) - kolor i smak placuszków może być za każdym razem nieco inny.
Placuszki te pieką się trochę dłużej i na trochę mniejszym ogniu, ze względu na brak jajka (w wersji nie wegańskiej jak najbardziej, jajko można dodać, zmniejszając ilość płynu).

  • 1/2 szklanki mąki z samych ziaren 
  • 1 szklanka dowolnej mąki bezglutenowej, a najlepiej mixu (np. u mnie: mąka kasztanowa, mąka jaglana i owsiana)
  • 1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej
  • szczypta soli
  • 2 łyżki (lub więcej) domowego cukru waniliowego
  • mleko roślinne (lub woda)
  • olej do smażenia

  1. Wymieszaj suche składniki. 
  2. Dolewaj stopniowo płyn i mieszaj, do momentu otrzymania rzadkiego ciasta.
  3. Odstaw na 15-20 minut. Konsystencja ciasta powinna być jak na placuszki (ewentualnie uzupełnij płynem). Spróbuj też czy masa jest odpowiednio słodka (jeśli placuszki będą podawane z dżemem, nie muszą być bardzo słodkie).
  4. Podgrzej olej na patelni i nałóż łyżką warstwę ciasta, formując cienkie placuszki (powinny łatwo się formować, ale zachowywać swój kształt i nie rozlewać się za bardzo na boki). 
  5. Kiedy spód zarumieni się, przełóż placuszki na drugą stronę.
  6. Dobrze smakują z domowym dżemem (np. truskawkowym czy jagodowym) lub cukrem pudrem.
  7. Jeśli placuszki poleżą dłużej, to na drugi dzień mogą się lekko zabarwić na zielono (interakcja sody i słonecznika).




Nie lubię monotonni w kuchni, dlatego urozmaicam smaki i chociaż raz na jakiś czas, używam czegoś nowego, czego nigdy wcześniej nie próbowałam ;). 
Do placuszków użyłam mąki ekologicznej z kasztanów jadalnych, którą otrzymałam z Bakaliowego e-sklepu Badapak.pl. Gościła ona w mojej kuchni po raz pierwszy.
Mąka kasztanowa otrzymywana jest w wyniku zmielenia suszonych kasztanów jadalnych. Jest uniwersalna, można ją stosować na słodko: do wypieku ciast, ciasteczek, placuszków, naleśników, ale i jako dodatek do wypieku chleba. Dodaje ciekawego posmaku wypiekom (ma lekko orzechowy i przyjemny smak).
Jest mąką bezglutenową, więc mogą jej używać osoby z alergią czy nietolerancją na gluten.
Niestety jest bardzo droga (1 kg to 48 zł), dlatego używam jej w połączeniu z innymi mąkami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

** Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

** Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu, zachęcam do zostawienia komentarza. Jeśli masz zdjęcie, chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG (wyślij e-mail lub wiadomość na FB czy IG).