2 marca 2015

Kapuśniak z kiszonej kapusty

tradycyjny kapuśniak z kiszonej kapusty
Kapusta kiszona zawiera 16 mg witaminy C w 100 g, więc warto ją spożywać szczególnie jesienią i zimą w surowej formie (w kapuśniaku, pod wpływem temperatury, zawartość witaminy C niestety bardzo mocno się zmniejszy). 
Kapuśniak można przygotować w różnych wersjach i za każdym razem będzie smaczny. 
Moja babcia gotowała tradycyjny kapuśniak na żeberkach i dodawała zasmażkę. Ja robię trochę inaczej i dzięki temu nie jest on taki kaloryczny.  

 Ilość składników można zmieniać według uznania.
  • 500 g kiszonej kapusty*
  • ok. 2,5 l. wody lub bulionu
  • 5-6 plastrów wędzonego boczku
  • 2-3 marchewki 
  • 3 ziemniaki
  • 1 cebula
  • 1 łyżeczka majeranku
  • 2 liście laurowe
  • 2 ziarna ziela angielskiego 
  • sól, pieprz 
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • opcjonalnie mąka do zasmażki**

  1. Obierz warzywa, ziemniaki pokrój w kostkę, marchewkę zetrzyj na grubych oczkach, a następnie dodaj do zupy. 
  2. Do gotującej się wody/bulionu dodaj warzywa i przyprawy (ziele angielskie, liść laurowy, majeranek). Gotuj przez kilka minut.
  3. Pokrój kapustę (jeśli nie jest bardzo kwaśna, nie trzeba jej wcześniej płukać) i dodaj do zupy.
  4. Boczek pokrój w drobną kostkę i podsmaż, często mieszając. Gdy będzie dobrze podpieczony, dodaj do garnka (pozostawiając na patelni wytopiony tłuszcz).
  5. Cebulę pokrój w drobną kostkę, podsmaż na tłuszczu z boczku i również dodaj do zupy.
  6. Zupę gotuj na wolnym ogniu do miękkości wszystkich składników. 
  7. Na koniec dodaj do zupy koncentrat pomidorowy, wymieszaj, spróbuj i ewentualnie dopraw jeszcze pieprzem i solą.
* Użyłam kiszonej kapusty od mojej mamy. Gdy będziesz kupować w sklepie, sprawdź skład, czy nie ma dodatkowych składników (np. ocet, cytryna).
** Do zupy można jeszcze dodać zasmażkę (ja nie dodaję). Wówczas na suchej patelni podsmaż 3 łyżki mąki na delikatny brąz, dolej trochę wody i dobrze wymieszaj. Całość dodaj do zupy i wymieszaj. 



Dołącz do obserwujących ;)

Photobucket Photobucket Photobucket 

18 komentarzy:

  1. Dla mnie kapuśniak to wyzwanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powinnaś się obawiać, to naprawdę nic trudnego. Zachęcam do spróbowania raz, a kolejnym razem pójdzie łatwo ;).

      Usuń
    2. Pierwsze koty za płoty. Ugotowałam na żeberkach, rodzina pokornie zjadła i byli bardzo mili. Ja mam nadzieję, że do jutra nabierze mocy i będzie lepszy.

      Usuń
    3. Wydaje mi się, że każda zupa na drugi dzień jest smaczniejsza ;).

      Usuń
    4. Moja teściowa zawsze do takich zup na kwasie np szczaw czy kapuśniak, dodaje odrobinę smalcu. Zupa nabiera wtedy smaku, nie gryzie w zęby ;)

      Usuń
  2. Uwielbiam :) Nigdy nie wychodzi mi tak dobry jak mojej mamie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój też smakuje trochę inaczej niż mojej babci, bo nie gotuję go na żeberkach i nie dodaję zasmażki - a dzięki temu nie jest taki tłusty.

      Usuń
  3. Smakowicie wygląda ( piękne naczyńko )

    OdpowiedzUsuń
  4. Kapuśniaczek pysznie wygląda. A powiedz mi skąd masz taką piękną miseczkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :). Przekopałam strych u rodziców i znalazłam kilka starych różnych naczynek - w sam raz na bloga ;)

      Usuń
  5. Unikam zasmażki, ale czasem zamiast niej daję startego ziemniaka. A w ogóle to kocham kapuśniak, szczególnie jesienią.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wlasnie gotuje, jest smaczny nawet teraz, kiedy nie jest dokonczony. Nie wiem tylko czy dodam koncentrat, bo na tym etapie jest aromatyczny i pyszny. Kapusniak byl zawsze dla mnie wyzwaniem mimo ze nie jestem amatorka w kuchni ;) specjalnie nie bralam przepisu od mamy by ja jutro zaskoczyc ;) Dziekuje za inspiracje ;)
    Ps. Kapusta kiszona on babci meza :-) swoja kapusta to moim zdaniem polowa sukcesu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się mama zdziwi ;). Daj znać, co powiedziała :).
      Masz rację, swoja kapusta to podstawa (dostaję od mamy ;)), ale można też czasem spotkać dobrą na wagę w sklepie.
      Koncentratu nie musisz obowiązkowo dodawać.

      Usuń
  7. ja zawsze dodaję jeszcze ząbek czosnku,zupełnie inny smak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beata, masz rację, czosnek tu jak najbardziej pasuje :).

      Usuń
  8. Zaraz wypróbuję Twój przepis :) kapuśniak robię pierwszy raz :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W kuchni stawiam pierwsze kroki, a zupka wyszła pyszna. Dobry przepis nawet dla amatorów i zgodnie z tytułem bloga, nie spędziłam nad garami pół dnia :)
    Dziękuję, pozdrawiam i smacznego !!! :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu - bardzo proszę, pozostaw kilka słów pod przepisem.
Będzie mi bardzo miło, jeśli prześlesz zdjęcie (e-mail lub wiadomość na FB) - chętnie zamieszczę je w galerii na FB.
Nie bądź anonimowy - proszę wybierz opcję "Nazwa" i wpisz swoje Imię lub Nick :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks