20 marca 2013

Tradycyjna szarlotka na kruchym cieście z kruszonką


Tradycyjna szarlotka (jabłecznik) na kruchym cieście, według przepisu mojej mamy. Pyszna.
  • 2 czubate szklanki mąki pszennej
  • 3/4 szklanki cukru pudru (można  trochę mniej)
  • 250 g miękkiego masła
  • 4 żółtka (lub 3 jajka)
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 cukier waniliowy
  • ok. 1,5 kg jabłek (lub 1 słoik jabłek prażonych, np.Urbanek)
Wszystkie składniki, z wyjątkiem jabłekzagnieść (ja użyłam robota z hakami).
Ciasto podzielić na 2 części: większą część (2/3) rozwałkować i ułożyć na dnie tortownicy, a mniejszą (1/3) zawinąć w folię i włożyć do zamrażalnika pół godziny.  
Obrane jabłka, pokrojone w kostkę, przesmażyć w garnku z odrobiną wody przez 15-20 min. a pod koniec dodać odrobinę cukru do smaku (jeśli lubicie to można dodać trochę cynamonu)
Na rozwałkowane ciasto wyłożyć przestudzone jabłka. Na wierzch zetrzeć na tarce schłodzą część ciasta. Piec około 45-50 minut w 180'C  do zarumienienia wierzchu ciasta. 




 

45 komentarzy:

  1. piękna tradycyjna szarlotka, aż chce się jeść :)
    Pozdrawiam i dziękuję za dodanie wpisu do akcji "Zimowe Jabłuszka",
    Olinka - Smakowy Raj

    OdpowiedzUsuń
  2. częstuję się takim kawałeczkiem:) mmm

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyszło pysznie. Co prawda zamiast masła była Kaśka i zamiast cukru pudru był zwykły cukier ale wyszło wyśmienicie. Polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że skorzystałaś z przepisu i podzieliłaś się opinią:) Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Mam straszną ochotę na taką ;) Muszę wypróbować ;p

    OdpowiedzUsuń
  5. zabieram się do pieczenia. Moja pierwsza szarlotka ( Mam nadzieję że sie uda) :D pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki! daj znać jak wyszła;) Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. w jakiej temperaturze ma się piec ta szarlotka?

    OdpowiedzUsuń
  7. tak właśnie myślałam, dziękuję za szybką odpowiedź. biorę się więc za szarlotkę z Pani przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z moją szarlotką jest coś nie tak, gdy piekłam pierwszy raz robiłam z 1,5 porcji a teraz(drugi raz) robiłam z 2 porcji i jest jakby za dużo masła dałam o.5 kg i kruszonka mi nie wyrosła taka piękna jak na zdjęciu tylko zrobiły sie placki w tłuszczu. Co mam zrobić albo co zrobiłam źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jak robiłaś/łeś kruszonkę? Ta szarlotka nie ma typowej kruszonki (jak np. ciasto drożdżowe) - tylko mniejsza część ciasta z szarlotki jest wstępnie zamrożona, a następnie starta na tarce. A taka "kruszonka" raczej wysoka nie urośnie i na pewno nie będzie placków tłuszczu...

      Usuń
  9. Bardzo dobra ta szarlotka mojej rodzince bardzo smakuje choć nie lubimy ciast

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że smakowała:)) Moja rodzinka też ją bardzo lubi, choć ostatnio piekę częściej drożdżowe ;)

      Usuń
  10. Witam na jakich rozmiarów blaszkę wyłożyć ciasto ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekłam w tortownicy (Ø22), a prostokątna blaszka najlepiej gdyby miała mniejsze wymiary niż duża blacha(33x25), np. 26x22.

      Usuń
  11. no ja koniecznie spróbuję upiec to ciasto.Kocham mało skomplikowane przepisy :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. ja pod kruszonke dalam jeszcze piane z bialek jaj i wyszlo super pyszne ciasto ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super pomysł! Cieszę się, że ciasto smakowało:)

      Usuń
  13. Wlasnie wstawiam ciasto do piekarnika :) Trzymajcie kciuki..

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto ugniatałam robotem i użyłam kaśki, chyba wyszło mi trochę za luźne i też mi się kruszonka rozpłynęła. Spróbuje zrobić jeszcze raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, jak to kruszonka się rozpłynęła? Ale chyba nie robiłaś takiej tradycyjnej, jak na ciasto drożdżowe (z maki, masła i cukru)?. // Jeśli robiłaś ze schłodzonego ciasta kruchego (tak jak w przepisie) i nie wyszło, to może być wina zbyt rzadkiego ciasta, a może zbyt dużo ciasta zostawiłaś na górę... Jeśli będziesz robić ponownie, proszę daj znać czy wyszło.

      Usuń
  15. Kruszonkę robiłam z ciasta startego na tarce, nie była to tradycyjna kruszonka jak na drożdżówkę. Coś nie tak wyszło mi w trakcie wyrabiania, dałam dwa małe jajka i dwa małe żółtka. Szarlotka pyszna, ale zdecydowanie moja nie wygląda tak jak na zdjęciu. Po ponownej próbie dam znać.

    OdpowiedzUsuń
  16. mój ulubiony przepis na szarlotke! wszystko wychodzi idealnie :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Ależ miło mi to czytać :) Dziękuję, że podzieliłaś/-eś się swoją opinią :)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Ponowiłam próbę i tym razem wyszło idealnie. Rodzinka pieje z zachwytu, bo twierdzą, że taka jak w kawiarni. Zostawiłam przy okazji szklankę musu jabłkowego żeby zrobić Twoje ciastka owsiane bez mąki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Angelika, niezmiernie miło mi to czytać:) Nie ma to jak zadowolenie całej rodziny z przygotowanego ciasta :) Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Hej:) musze sie przyznac ze pierwszy raz robilam jablecznik:) i bardzo sie ciesze ze skorzystalam z Twojego przepisu:) Ciasto wyszlo przepyszne:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marta, cieszę się bardzo, że skorzystałaś z mojego przepisu i tym bardziej miło mi czytać, że ciasto smakowało :) Zachęcam do wykorzystywania kolejnych przepisów ;) Pozdrawiam :)

      Usuń
  19. witaj, genialna szarlotka! Zachęcona komentarzami do Twojego przepisu zabrałam się za Twoją szarlotkę i wiesz co pierwszy raz w życiu mi się udała i to jak! dziękuję jeszcze raz świetny przepis! Z lodami była znakomita, zresztą na zimno też, kruszonka i ciasto pierwsza klasa a nadzienie można zjeść łyżką taka pychota! W ten oto sposób przyczyniłaś się do uświetnienia naszego domowego Sylwestra! pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Renata, bardzo się cieszę, że szarlotka smakowała i że po raz pierwszy udała się właśnie z tego przepisu:) Dziękuję za komentarz:) Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Pysznosci naprawde fantastyczny przepis :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie wiem czy to wina piekarnika bo po czasie 50 min na góra dół nie posiadam opcji termoobieg. Ciasto będąc zarumienione jak na zdjęciu było wciąż surowe w środku zwłaszcza pod kruszonką :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam piekarnik z termoobiegiem i za każdym razem szarlotka wychodziła ok. Poprzednie komentarze osób, które ją robiły, też o tym świadczą.
      Każdy piekarnik jest inny i trzeba go "wyczuć". Skoro przypieka u Ciebie góra, warto w połowie pieczenia położyć folię aluminiową lub papier do pieczenia.
      Może u Ciebie trzeba piec dłużej przy minimalnie mniejszej temperaturze? A może spróbuj piec w większej formie, żeby ciasto było bardziej płaskie?

      Usuń
  22. Wyszla wspaniale! Dziekuje za przepis. Nie mam zbytnio talentu do ciast ale ta okazala się miła niespodzianka. Nawet z angielskich produktow x

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Zachęcam wobec tego do dalszych eksperymentów w kuchni :)
      Pozdrawiam i dziękuję za podzielenie się opinią.

      Usuń
  23. Witam ;) wlasnie jestem w trakcie robienia tego ciasta :) czy ciasto przy nakladaniu na blache powinno soie kleic do rak? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie powinno się kleić do rąk, a jeśli tak jest, trzeba dosypać trochę mąki i jeszcze raz zagnieść ciasto.

      Usuń
  24. Mam zamiar zrobic szarlotke z Pani przepisu ale nie wiem ile mniej wiecej trzeba wody do podsmazenia jablek ? Z gory dziekuje za odpowiedz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy minimalna ilość wody, aby jabłka nie przypaliły się (ok. 3-4 łyżki).

      Usuń

Dziękuję za komentarz:)
Nie bądź anonimowy: wpisując komentarz, proszę wybierz opcję "Nazwa" i wpisz swoje Imię lub Nick :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...