7 kwietnia 2013

Ciasto drożdżowe jak u babci

Takie ciasto piekła moja babcia; kroiła w cienkie kawałki i podawała zawsze z domowym dżemem. Ciasto ładnie wyrasta, ale jest mniej puszyste i bardziej suche od tego, które zazwyczaj robię (klik). Ten przepis zrobiony na próbę, ale wolę jednak wersję dla leniwych - bez wyrabiania;)
  • 1 kilogram mąki pszennej 
  • 1 szklanka mleka 
  • 10 żółtek 
  • 1 szklanka cukru pudru (u mnie Kupiec)
  • 1/2 szklanki roztopionego masła 
  • 8 dag drożdży 
  • szczypta soli 
  • skórka otarta z 2 cytryn
  • 2 cukry waniliowe 
  • 1 jajko 
  • rodzynki lub plastry jabłek 
Rozkruszone drożdże z dodatkiem łyżki cukru pudru rozprowadzamy w 1/3 szklanki ciepłego mleka, odstawiamy ciepłe miejsce do wyrośnięcia. 
Do miski wsypujemy 2 szklanki mąki, pozostałe mleko zagotowujemy, gorącym zalewamy mąkę, rozcieramy drewnianą łyżką by nie było grudek, odstawiamy do przechłodzenia. Letnie łączymy z wyrośniętymi drożdżami, przykrywamy, stawiamy w ciepłym miejscu aby wyrosło. 
Żółtka z cukrem pudrem ucieramy na puch, łączymy zarośniętym zaczynem, dodajemy pozostałą mąkę, cukry waniliowe, skórkę z cytryny i wyrabiamy ciasto (ok. 5 minut). 
Gdy składniki się połączą, dolewamy letni tłuszcz i wyrabiamy nadal, aż ciasto będzie jednolite i sprężyste. 
Stawiamy w cieple do ponownego wyrośnięcia. Gdy podwoi objętość, wykładamy do dokładnie wysmarowanej tłuszczem blachy. Ciasta nie powinno być więcej niż 1/3 wysokości. 
Smarujemy wierzch roztrzepanym z 2 łyżkami wody jajkiem, układamy rodzynki lub plastry jabłek (wierzch można również posypać grubym brązowym cukrem). 
Wstawiamy do nagrzanego piekarnika, pieczemy przez 70-80 minut w 160 'C aż ciasto się zarumieni, a boki lekko odstają od formy (wyjęte z piekarnika zbyt wcześnie opadnie). Studzimy w formie, wyjmujemy zimne, podajemy z konfiturami, dżemem. Ciasto nie trać na świeżości przez kilka dni.
Przepis z "Książki kucharskiej"  E. Aszkiewicz.

8 komentarzy:

  1. Dla mnie pychota:) Szkoda, że mój mąż nie przepada za ciastami drożdżowymi :(

    Ściskam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Misiu, a może spróbuj zrobić takie przekładane z dużą ilością owoców lub ewentualnie dżemu? (podawałam kiedyś przepis na ciasto drożdżowe z jagodami)
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Uwielbiam ciasta drożdżowe, ale nie mam cierpliwości i siły je wyrabiać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, a to wyrabiał mąż ;) ale zdecydowanie wolę robić ciasta drożdżowe, których nie trzeba wyrabiać ;) np.takie, na które przepis podawałam już kiedyś.

      Usuń
  3. drożdżowe z domową konfiturą mmm smak dzieciństwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dokładnie zgadzam się z poprzedniczką, u mnie także zawsze królowały drożdżowe wypieki ;-) Z tego co widzę ciasto jest nie drogie i łatwe w przygotowaniu, na pewno niebawem wezmę się za spróbowanie hehe Pozdrawiam ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto na pewno wymaga wyrabiania, więc jeśli to lubisz, to zachęcam do zrobienia, jeśli nie - polecam przepis na ciasto bez wyrabiania:) Pozdrawiam:)

      Usuń

** Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

** Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu, zachęcam do zostawienia komentarza. Jeśli masz zdjęcie, chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG (wyślij e-mail lub wiadomość na FB czy IG).